Civilization series: Ένας κολοσσός του strategy (Μέρος B)

Συνεχίζουμε το αφιέρωμα στην αγαπημένη σειρά παιχνιδιών με μια εκτενέστερη ματιά στους δυο πιο πρόσφατους κύριους τίτλους της. Δεν θα συμπεριλάβω το Beyond Earth, παραμένοντας στα “γήινα” παιχνίδια. Βρείτε το πρώτο μέρος του αφιερώματος εδώ .

Ένα ακόμα άλμα για τη σειρά γίνεται to 2010 με το Civilization V. Ο νέος 3D animated χάρτης καθώς και οι εξάγωνες, αντί των μέχρι πρότινος τετράγωνων, περιοχές (tiles) είναι οι πρώτες συνήθως παρατηρήσεις, που θα κάνει ο παίκτης. Το Civ5 μπορεί να χαρακτηριστεί και ως το πιο καλαίσθητο όλων των τίτλων για την ώρα από άποψη γραφικών. Αναλογικά σημείωσε την μεγαλύτερη βελτίωση σ’ αυτόν τον τομέα. Η έκπληξη και μεγάλη in game αλλαγή είναι οι ανεξάρτητες πόλεις-κράτη. Πέραν των άλλων δυνάμεων/λαών, ο παίκτης θα έχει να λάβει υπ’ όψιν του πλέον και τις πόλεις κράτη με τις οποίες οι συμμαχικές σχέσεις προσφέρουν και τα αντίστοιχα του είδους τους οφέλη. Αντί για πολιτικό δένδρο έχουμε πλέον τις κοινωνικές πολιτικές με εννιά κατηγορίες/δρόμους που μπορεί να ακολουθήσει και συνδυάσει ο παίκτης, με το ξεχωριστό τους δένδρο ιδιοτήτων η κάθε μια. Η διπλωματία εμπλουτίζεται και οι ηγέτες μιλούν στη δική τους γλώσσα για πρώτη φορά. Ακόμα εμφανίζονται τα φυσικά θαύματα π.χ. το Έβερεστ, τα οποία προσφέρουν κάποια τοπικά ή γενικά bonus. Αξιοσημείωτη είναι η απουσία της θρησκείας από το base game. Στο Civ5 έχουμε επίσης μια πολύ ωραία μουσική συνοδεία με προτύπες συνθέσεις για την κάθε εποχή και κατάσταση.

Το 2012 βγαίνει το Gods And Kings το πρώτο expansion pack, όπου φέρνει και την θρησκεία, συγκεκριμένα ένδεκα θρησκείες. Η θρησκεία στο Civ5 είναι αρκετά διαφορετική από αυτή του Civ4. Δίνει περισσότερες επιλογές στον παίκτη ώστε να την διαμορφώσει και να την αξιοποιήσει ανάλογα με τον τρόπο που παίζει αλλά και με τον χάρτη στον οποίο έχει βρεθεί. Όσο προχωρά ο χρόνος η ισχύ της θρησκείας πέφτει, δίνοντας περισσότερο χώρο στην επίσης εμπλουτισμένη κατασκοπία.  Με το Gods And Kings προστίθενται  ακόμα δέκα ηγέτες/λαοί και πληθώρα τεχνολογιών,, πόρων, κτιρίων, φυσικών και κτιριακών θαυμάτων, στρατιωτικών πέραν των θρησκευτικών μονάδων και τρία σενάρια.

Το 2013 στο δεύτερο exp. pack του Civ5 με τίτλο Brave New World προστίθενται πολλά, κυρίως στη δομή του παιχνιδιού. Το σημαντικότερο ίσως είναι η αλλαγή στις κοινωνικές πολιτικές όπου προστίθενται δυο νέες κατηγορίες (exploration,aesthetics) βελτιώνονται οι υπάρχουσες και στο ύστερο παιχνίδι κατά την βιομηχανική εποχή κάνουν την ξεχωριστή εμφάνιση τους οι ιδεολογίες. Ακόμα με το Brave New World, προστίθενται η νίκη δια του τουρισμού, το Παγκόσμιο Συνέδριο, το διεθνές εμπόριο, η Αρχαιολογία, δέκα λαοί και πάλι πληθώρα κτιρίων, μονάδων θαυμάτων κλπ., καθώς και δύο σενάρια.

Ο πιο πρόσφατος για την ώρα τίτλος της σειράς είναι το Civilization VI του 2016.. Το Civ6 δικαίως θεωρείται ο καλλίτερος τίτλος της σειράς και με διαφορά πιο γεμάτο/πολυδιάστατο. Από άποψη γραφικών δεν έχουμε τόσο μεγάλη βελτίωση αναλογικά με αυτή του Civ5, αλλά παραμένει όμορφο και άκρως χρωματιστό. Ο χάρτης αλλά και η γενικότερη αισθητική (π.χ. οι ηγέτες) πλέον τείνει λίγο πιο προς το cartoon/ζωγραφιά δίχως να υπερβάλλει. Έχουμε πολλές και σημαντικές αλλαγές με τον εν λόγω τίτλο της σειράς. Στον πολιτικό τομέα έχουμε εννέα πιθανά πολιτεύματα, τα οποία έχουν όπως είναι λογικό διαφορετικές ιδιότητες/λειτουργίες και διαφορετικό αριθμό και τύπο πολιτικών καρτών. Πλέον οι πολιτικές λειτουργίες (στρατιωτικές, οικονομικές, διπλωματικές) ρυθμίζονται μέσω των καρτών που θα επιλέξει ο παίκτης και μπορεί να αλλάξει προσαρμοζόμενος στην πορεία του παιχνιδιού.

Το σημαντικότερο όμως καινούριο στοιχείο για τη σειρά είναι η έννοια του χώρου στον χάρτη. Δηλαδή για πρώτη φορά έχουμε την εμφάνιση των περιφερειών/περιοχών (districts). Τα districts έχουν ξεχωριστά την δική τους ιδιότητα (βιομηχανία, θρησκεία, επιστήμη, οικονομία, πολιτισμός, ψυχαγωγία, στρατός, ναυτιλία, στέγαση) και δεσμεύουν ένα από τα γύρω εξάγωνα, που αναλογών στην πόλη. Εντός των districts πλέον θα χτίζονται και τα αντίστοιχα κτίρια π.χ. το πανεπιστήμιο στην επιστημονική περιοχή, ο ναός στη θρησκευτική κτλ.  Παράλληλα ένα από τα γύρω εξάγωνα καταλαμβάνει και το εκάστοτε θαύμα, που θα χτίσει ο παίκτης στην πόλη. Αυτό στην ουσία αλλάζει ολόκληρο το παιχνίδι, καθώς η κάθε πόλη αποκτά τον δικό της ξεκάθαρο σκοπό, χρήση και στρατηγική σημασία. Ο παίκτης πλέον πρέπει να λάβει πολύ σοβαρότερα υπ’ όψιν του τον διαθέσιμο χάρτη. Να σημειωθεί πως τα districts και τα κτίρια αυτών είναι η κύρια πηγή πόντων για τους μεγάλους/λαμπρούς ανθρώπους (great people) π.χ. η βιομηχανική θα δίνει πόντους κάθε γύρο για τον μεγάλο μηχανικό. Ο κάθε μεγάλος άνθρωπος έχει ξεχωριστά οφέλη/χρήση και διεκδικείται από όλους τους λαούς, είτε μέσω των πόντων, είτε μέσω χρημάτων ή πίστης.

Μια ακόμα αισθητή αλλαγή είναι η διπλωματία. Σε αυτόν τον τομέα έχουμε μια εμβάθυνση καθώς κάθε ηγέτης έχει μια διπλή agenda (μια γνωστή και μια άγνωστη τυχαία) με πράγματα που του αρέσουν και όχι, επηρεάζοντας άμεσα τις διπλωματικές σχέσεις. Οι ιδιότητες του ηγέτη και του λαού καθορίζουν και την κλίση/προβάδισμα προς κάποια μορφή νίκης π.χ. η Ελλάδα με τον Περικλή ως ηγέτη έχει σαφές προβάδισμα στην αρχαία-κλασική εποχή, την διπλωματία με τις πόλεις-κράτη και την πολιτισμική νίκη. Η θρησκεία παίζει δικαίως σημαντικό ρόλο με τις ιδιότητες δόγματος, που θα επιλέξει ο παίκτης να επηρεάζει-βοηθάει στο αντίστοιχο παιχνίδι που θέλει ή αναγκάζεται να κάνει ο παίκτης. Μάλιστα υπάρχουν τρία τάγματα (apostle, missionary, inquisitor), τα θα εμπλακούν σε θρησκευτική μάχη με τα αντίστοιχα τάγματα άλλων λαών. Ο αριθμός των δυνατών θρησκειών είναι περιορισμένος και ανάλογος του αριθμού των λαών του χάρτη. Ο παίκτης μπορεί μόνο μέσω ενός μεγάλου προφήτη να ιδρύσει μια θρησκεία.

Τα επιστημονικά και πολιτισμικά boost είναι ένα ακόμα καινούριο στοιχείο. Ανάλογα με την δράση του παίκτη θα έρθει και μια ερευνητική ή πολιτισμική έκρηξη/ώθηση προς την αντίστοιχη κατεύθυνση π.χ. αν χτίσει μια παράκτια πόλη θα ωθήσει την έρευνα προς την πλεύση. Στον τομέα του στρατού, δύο έως και τρεις μονάδες του ίδιου τύπου (τρεις τοξότες για παράδειγμα) μπορούν να συμπυκνωθούν σε μια διπλή/τριπλή ισχυρότερη καθώς περνά το παιχνίδι. Αυτό βοηθάει όσον αφορά την επεξεργασία στο να «ελαφρύνει» ο γύρος αλλά αντίστοιχα και στην στρατηγική. Όσον αφορά τις πόλεις κράτη, που παραμένουν στο παιχνίδι, ο παίκτης στέλνει εκπροσώπους (envoys), ώστε να κερδίσουν την εύνοια και διπλωματική κυριαρχία επί αυτών. Αρκετά αδύναμο στοιχείο του Civ6 είναι η μουσική, όπου ο κάθε λαός έχει ένα δικό του θέμα το οποία απλά ανασκευάζεται ανάλογα με την εποχή.   Δεν έχει καμία σχέση με την ποικιλία και καλαισθησία, που μας έχει συνηθίσει η σειρά σ’αυτόν τον τομέα. Τέλος όσον αφορά την κατασκοπίας ανάλογα με τα districts της πόλης-στόχου διαμορφώνονται και οι αποστολές. Οι κατάσκοποι έχουν  ένα συγκεκριμένο όριο στον αριθμό τους και παράγονται από τις πόλεις. Αναβαθμίζονται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση μιας αποστολής., με τον παίκτη να επιλέγει την ιδιότητα, που θέλει να αποκτήσει ο κατάσκοπός του.

Βρείτε εδώ το review για το Rise And Fall το πρώτο expansion του Civ6.

Υ.Γ. Το ότι χρειάζεται να διαβάσεις κάποιες φορές το αγγλικό κείμενο για να καταλάβεις τα αρχαία ελληνικά, που προσπαθούν να μιλήσουν Περικλής και Γοργώ, είναι από τις καλτ και αστείες στιγμές του παιχνιδιού.

Διαβάστε ακόμα:

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s