Spider-Man: Η επιστροφή!

Στην αρχή της νέας χιλιετίας ο εκδοτικός οίκος της MARVEL περνάει μια δύσκολη φάση. Τα προηγούμενα χρόνια των χαλεπών αγελάδων έχουν γονατίσει όλη την Αμερικάνικη Βιομηχανία των κόμικς. Οι περισσότερες ιστορίες δείχνουν το πόσο κουρασμένοι είναι οι δημιουργοί και αυτό μεταφράζεται και σε χαμηλές πωλήσεις (Για να μην είμαστε όμως και άδικοι ας αναφέρουμε ότι ο νέος μεγάλος εχθρός των κόμικς είναι τα βιντεοπαιχνίδια).

Τα καλλιτεχνικά ινία της εταιρίας δίνονται στον Joe Quesada, έναν άξιο και φρέσκο δημιουργό που παραδόξως δεν τον εκμεταλλευτήκανε ιδιαίτερα οι διάφοροι εκδότες. Αυτό ήταν και το μικρό του παράπονο. «Δε μου έδινε κανείς σημαντικές δουλειές», είχε δηλώσει. Τώρα όμως του δίνεται ο μεγαλύτερος παιδότοπος και φέρνει και τους φίλους του.

Έτσι μαζεύει την αφρόκρεμα και τους δίνει διάφορους τίτλους για να δημιουργήσουνε. Ένας φρέσκος αέρας φυσάει στην MARVEL COMICS και μας προσφέρεται μια από τις πιο δημιουργικές εποχές της. Ανακατεύει την τράπουλα με πλήθος άξιων βετεράνων και νέων δημιουργών. Στον τίτλο του Amazing Spider-man φέρνει τον J. M. Straczynski.

Είναι ένας ικανότατος συγγραφέας της τηλεόρασης που έγραψε επεισόδια κινουμένων σχεδίων όπως He-Man and the Masters of the Universe και Ghostbusters, επιστημονικής φαντασίας στο Twilight Zone και στην αστυνομική σειρά Murder, She Wrote, καθώς και το Jake and the Fat που οι παλιοί θα θυμούνται στην κρατική τηλεόραση.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο JOE MICHAEL STRACZYNSKI?

Η δουλειά που τον απογείωσε ήταν το 5ετές σίριαλ Babylon 5, ένα φουτουριστικό έπος που μπορεί στις μέρες μας να δείχνει απαρχαιωμένο, αλλά σεναριακά δε βρήκε ποτέ κάποιον αντίπαλο. Οι περιπέτειες ενός εμπορικού σταθμού στο διάστημα, ως οικονομικό κέντρο διαφόρων φυλών του γαλαξία, που πολύ γρήγορα μετατρέπεται σε πολεμικό σταθμό και εξιστορεί την άνοδο και την πτώση διαφόρων αυτοκρατοριών. Είναι η πρώτη τηλεοπτική σειρά που από την αρχή προγραμματίστηκε για πέντε ετήσια κεφάλαια, κάτι που τώρα το μιμούνται σειρές όπως το Game of Thrones.

Στο χώρο των κόμικς ασχολείται ελάχιστα, αλλά οι προσωπικές του δημιουργίες Rising Stars και Midnight Nation είναι πραγματικά αριστουργήματα. Είναι οι δουλειές που του ανοίγουν τις πόρτες στη MARVEL COMICS.

O JOE ΚΑΙ Ο SPIDER-MAN

Όσο και να αγαπάμε την προηγούμενη καλλιτεχνική ομάδα στον τίτλο του Spider-man δεν κέρδισαν το κοινό. Ο εκδότης δίνει το ελεύθερο στον Straczynski να κάνει ό,τι θέλει και κάνει θαύματα. Από τις πρώτες σελίδες καταλαβαίνεις στο κείμενο ότι ο άνθρωπος γράφει διαλόγους ανθρώπων, και όχι πομπώδεις μονόλογους ναρκισσιστικών συγγραφέων που προσπαθούν να εντυπωσιάσουν με μια αφύσικη λογοτεχνίζουσα γραφή ή να κερδίσουν με ένα αφελές κείμενο για καθόλου απαιτητικούς εφήβους. Ο Spider-man του αγαπιέται.

Το πρώτο που κάνει στα σενάριά του είναι να δώσει μια πατρική φιγούρα στον πρωταγωνιστή. Και το κάνει στην σουπερηρωική του πλευρά! Ένας ηλικιωμένος αραχνάνθωπος με τις ίδιες περίπου δυνάμεις τον δασκαλεύει για το τοτέμ των αραχνών που πρόσφερε τις δυνάμεις στον Peter Parker. Έτσι για πρώτη φορά δίνεται όχι μια επιστημονική αλλά μυστικιστική εξήγηση των αραχοδυνάμεων. Αν και η ιδέα είναι λίγο σαχλή, το αποτέλεσμα τον δικαιώνει. Προσωπικά περισσότερο για το σοφό παππούλη που γίνεται κάτι σαν ένας νέος θείος Μπεν, και φρεσκάρεται η δυναμική και οι σχέσεις των ηρώων.

Η δεύτερη υπέροχη ιδέα είναι ότι οδηγεί τον Peter Parker να γίνει καθηγητής Φυσικής στο παλιό του το Γυμνάσιο. Έτσι έχουμε έναν πρωταγωνιστή δάσκαλο που συναναστρέφεται με έφηβους. Αυτό και αν είναι πρωτότυπο στο χώρο των κόμικς.

Τέλος να αναφέρω κάνοντας ένα μικρό σπόιλερ σε όσους δεν το ξέρουν ότι στα επόμενα τεύχη η θεία Μέι μαθαίνει για την διπλή ζωή του Peter και εμείς διασκεδάζουμε με το νέο επίπεδο των σχέσεών τους και των περιπετειών τους.

ΚΑΙ ΑΠΟ ΣΚΙΤΣΟ ΠΩΣ ΠΑΜΕ;

Στο σκίτσο παραμένει ο John Romita Jr. διότι όπως δήλωσε τον ενθουσίασε τόσο ο νέος συγγραφέας που ήθελε να δει πού το πάει. Ο Romita δίνει τον καλύτερό του εαυτό και φαίνεται το πόσο το διασκεδάζει από τις σελίδες που φτιάχνει. Μια πρωτοτυπία στα χρώματα είναι ότι ο ζωγραφισμένος ιστός στο ύφασμα της στολής του Spider-man δίνει την αίσθηση φολίδων και τον κάνει πιο ευχάριστο στο μάτι.

ΚΑΙ ΜΕΤΑ;

Οι ιστορίες κρατάνε πέντε χρόνια. Εννοείται ότι υπάρχουν σκαμπανεβάσματα στην ποιότητα των σεναρίων με κάποια σημεία που φτάνουν σε απαράδεκτα σημεία, με κορύφωση τον ανόητο επίλογο ονόματι «One More Day». O Quesada του είχε πει ότι αν δεν τελείωνε το σενάριο στις ιστορίες του όπως θα του υπαγόρευαν, δε θα τον άφηνε να επιστρέψει με τίποτα στη MARVEL. «Έγραψα έναν επίλογο όπως μου παραγγείλανε για να έχω δικαίωμα να επιστρέψω. Μου είπαν ότι ή το τελειώνω σε δυο μήνες όπως θέλουν αυτοί, ή σε ένα–δύο χρόνια όπως θέλω εγώ». Ο Straczynski βιαζόταν να μετακομίσει στη νέα του θέση στα γραφεία του αντίπαλου Superman. Δεν τολμώ να σχολιάσω αυτό το τελευταίο σενάριο του Amazing Spider-man. Ντρέπομαι.

ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΕΤΑ;

Η μετα-εποχή του Straczynski βρίσκει έναν Spider-man τελείως βιομηχανοποιημένο. Ακολουθεί το πολυετές Brand New Day. Τα σενάρια της νέας εποχής ελέγχονται από τους editors και οι πολλοί και διάφοροι δημιουργοί κάθονται ελάχιστα, με κάποιες σημαντικές εξαιρέσεις. Το κόμικ είναι πια άψυχο σαν τηλεοπτική σαπουνόπερα που αν λείψεις για αρκετά επεισόδια είναι εκεί και σε περιμένει μια από τα ίδια. Ακόμη και ο σκιτσογράφος Romita Jr. δεν αγαπιέται όπως παλιά.

Αυτόν το μήνα ξεκίνησε η εγκυκλοπαιδική σειρά «Η Επίσημη Συλλογή Graphic Novels της Marvel» με πρώτο τόμο τα τεύχη Amazing Spider-man vol2 #30-35, για τα οποία γράφτηκε το παρών κείμενο. Η τιμή των 4 ευρώ είναι παραπάνω από δελεαστική.

Αν μη τι άλλο, το συγκεκριμένο κόμικ θα σας διασκεδάσει.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s