Civilization VI: Rise And Fall

Πριν περίπου έναν μήνα  (08/02/18) κυκλοφόρησε το Rise And Fall το πρώτο πλήρες expansion pack για το Civilization VI. Ήρθε λοιπόν η ώρα να γίνει ένα review, αξιοποιώντας τις ώρες, που κάηκα (με αυτοθυσία φυσικά…) μπροστά από την πολύχρωμη οθόνη του. Για όποιον ενδιαφέρεται,  μπορεί να βρεί στη σελίδα μας ένα αφιέρωμα στα παίχνιδια Civilization (το πρώτο μέρος εδώ και το δεύτερο μέρος εδώ). Πριν ξεκινήσω την ανταπόκριση-κριτική να πω, ότι μέχρι στιγμής το Civ6 είναι με διαφορά το πιο σφαιρικά γεμάτο και πολυδιάστατο base game της εν λόγω σειράς. Εντούτοις οι παίκτες της σειράς γνωρίζουμε, ότι ένα παιχνίδι Civilization πάντα ολοκληρώνεται φτάνοντας στο μέγιστο των εταιρικών προδιαγραφών του μετά από τα expansion packs. Υπομονή λοιπόν άλλα δυο χρόνια να δούμε μέχρι που θα φτάσει το Civ6 καθώς ξεκίνησε δυνατά και συνεχίζεται δυνατότερα.

Τι καινούριο έχει το Rise And Fall (RAF);

Ξεκινώντας από τις μη συστηματικές/λειτουργικές αλλαγές να πούμε, ότι το RAF προσθέτει: Πρώτον, οκτώ νέους λαούς (φυλή των Κρι, Ολλανδία, Γεωργία, Κορέα, Αραουκάνοι/φυλή Μαπούτσε,  Μογγολία, Σκωτία, Ζουλού) και εννέα  ηγέτες (οκτώ των νέων λαών και ο Τσαντραγκούπτα ως δεύτερη επιλογή ηγέτη για την Ινδία). Δεύτερον προσθέτει, τέσσερις στρατιωτικές μονάδες (μια για την αναγεννησιακή περίοδο και τρεις για το ύστερο παιχνίδι) οκτώ νέα θαύματα (από όλες τις περιόδους) επτά φυσικά θαύματα και τρεις πόρους πολυτελείας. Τρίτον προσθέτει άλλα δυο districts (water park, governor plaza) και κάποια νέα κτίρια. Ας περάσουμε τώρα στις βασικές αλλαγές, που φέρνει το RAF κάνοντας το Civ6 ακόμα καλλίτερο,

Μεγάλες εποχές (Great Ages): Πλέον υπάρχουν τρεις βασικές πιθανότητες/εκδοχές, στην μετάβαση από περίοδο σε περίοδο (πχ. από Κλασική στον Μεσαίωνα). Η πρώτη εκδοχή είναι, ο πολιτισμός σου να γνωρίσει την άνθιση με μια χρυσή εποχή (golden age), απολαμβάνοντας ένα από τα τέσσερα οφέλη, που θα διαλέξεις στην αρχή της περιόδου. Δεύτερη εκδοχή είναι να υπάρχει μια ομαλή μετάβαση σε μια κανονική εποχή (normal age) συνεχίζοντας στους ίδιους ρυθμούς. Τρίτη εκδοχή είναι ο πολιτισμός σου να γνωρίσει την παρακμή στην νέα περίοδο εισερχόμενος σε μια σκοτεινή εποχή  (dark age). Κατά την σκοτεινή εποχή δίνονται πρόσθετες ειδικές πολιτικές κάρτες, που σε βοηθούν σε διάφορους τομείς έναντι κάποιου κόστους όμως.  Tο είδος της εποχής κρίνεται από το πόσο καλή συγκομοιδή πόντων για την βαθμολογία περιόδου (era score) θα κάνεις. Οι πόντοι κερδίζονται είτε μέσω της εκπλήρωσης της εκάστοτε υπόσχεσης/αφιέρωσης (dedication), που δίνεται στην αρχή της περιόδου (π.χ. +2 πόντους για τον προσηλυτισμό μιας πόλης στη θρησκεία που ίδρυσες), είτε μέσω άλλων ενεργειών και κατορθωμάτων (π.χ. η κατασκευή ενός θαύματος). Μια τέταρτη (ειδική) ηρωική εποχή έρχεται με την απευθείας μετάβαση από σκοτεινή σε χρυσή, όπου θα διαλέξεις τρεις εκ των τεσσάρων οφελών. Οι εποχές που έρχονται με το RAF, βελτιώνουν αισθητά το παιχνίδι προσφέροντας του κινητικότητα.  Επιλύουν το ζήτημα της μονοτονίας και στασιμότητας, που δημιουργείται από ένα σημείο και μετά, ειδικά αν έχεις χτίσει μεγάλο προβάδισμα έναντι των υπόλοιπων, ενώ μπορούν να σε βοηθήσουν ή να σε αποτελειώσουν αν έχεις μείνει πίσω. ΔΙνουν εν ολίγοις ένα άκρως ευπρόσδεκτο και αναγκαίο στοιχείο περιπέτειας.

Αφοσίωση (Loyalty): Οι πόλεις στις μεγάλες αυτοκρατορίες πλέον έχουν έναν βαθμό αφοσίωσης, ο οποίος επηρεάζεται από την πίεση που ασκούν όλες οι γειτονικές πόλεις. Αν κάποια πόλη έχει χαμηλό ποσοστό αφοσίωσης τότε υπολειτουργεί ενώ αν την χάσει εντελώς , τότε επαναστατεί και αποσχίζεται από την αυτοκρατορία γινόμενη ελεύθερη και μπορεί να κατακτηθεί απ’τον καθένα. Αν δεν κατακτηθεί θα προσπαθήσει να ενταχθεί στην αυτοκρατορία, από την οποία δέχεται την μεγαλύτερη πίεση. Ο βασικός λόγος, που συνήθως μειώνεται η αφοσίωση, είναι ότι η εκάστοτε αυτοκρατορία δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική ή λειτουργική και κάποια γειτονική είναι. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται κατά τη σκοτεινή εποχή, όπου η πίεση που ασκούν οι πόλεις σου (και οι πολίτες αυτών) μειώνεται αισθητά. Αντίστοιχα στη χρυσή εποχή η πίεση αυξάνεται, κάνοντας πιο εύκολη την προσάρτηση μιας ξένης πόλης στην αυτοκρατορία. Η αφοσίωση ως στοιχείο επιλύει ένα πρόβλημα, που είχαν και τα τρία Civilization (4-6), που έχω παίξει και ειδικά το Civ6. Δηλαδή όταν ένας αντίπαλος έχτιζε πολύ κοντά στις πόλεις σου μια δική του, ενώ απέχει πολύ από την υπόλοιπη αυτοκρατορία του, δίχως καμία απώλεια. Γενικά οι ξέμπαρκες ακριτικές πόλεις πλέον είναι πολύ πιο δύσκολο να κρατηθούν και να λειτουργήσουν, φέρνοντας ισορροπία και ένα λογικό μέτρο στον άκρατο επεκτατισμό του ΑΙ αλλά και του παίκτη.

Κυβερνήτες (Governors): Το RAF προσθέτει επτά νέες «οντότητες» στο παιχνίδι, τους κυβερνήτες. Ο κάθε κυβερνήτης έχει μια συγκεκριμένη ειδικότητα (ανάπτυξη, βιομηχανία, εμπόριο, επιστήμη/πολιτισμός, θρησκεία, στρατός/άμυνα και διπλωματία) με ένα δένδρο ιδιοτήτων, το οποίο εξελίσσει/ξεκλειδώνει ο παίκτης ανάλογα με τις ανάγκες του. Οι κυβερνήτες μπορούν να εγκατασταθούν σε κάποια πόλη, προσφέροντας της αφοσίωση και τα αντίστοιχα οφέλη/λειτουργίες, που έχει ξεκλειδώσει ο παίκτης. Η κυβερνήτης διπλωμάτης μπορεί να σταλθεί και στις πόλεις-κράτη, ώστε να κερδίσει την επικυριαρχία αυτών. Οι πόντοι/τίτλοι των κυβερνητών δίνονται κατά την πορεία του παιχνιδιού, από κτίρια του governor plaza, από ένα θαύμα στην αναγεννησιακή περίοδο και τέλος από έναν μεγάλο έμπορο. Είναι δυνατό ο παίκτης να ξεκλειδώσει και τους επτά κυβερνήτες αν το θέλει, αλλά δεν μπορεί να τους εξελίξει μέχρι τέλους, εκτός αν φτάσει στο ύστερο παιχνίδι και ερευνά συνέχεια το τελευταίο πολιτισμικό στάδιο (future civ). Η προσθήκη των κυβερνητών δεν επιλύει κάποιο πρόβλημα μεν, συμβάλλει δε στην περεταίρω διαφοροποίηση των πόλεων ανάλογα με τον χαρακτήρα τους ενώ βοηθάει όταν χρειάζεται τις πιο αδύναμες.

Επείγουσες καταστάσεις (Emergencies): Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού πλέον μπορεί να προκύψει μια επείγουσα κατάσταση. Η εν λόγω κατάσταση μπορεί να προκληθεί από γεγονότα, όπως η κατάκτηση μιας πόλης-κράτους από κάποιον λαό, ο προσηλυτισμός μιας ιερής πόλης, ο αιφνίδιος πόλεμος μεταξύ φιλικών λαών, η χρήση πυρηνικών κτλ. Τότε δημιουργείται μια δοκιμασία μεταξύ δυο πλευρών, αυτού που προκάλεσε την κατάσταση και όσων λάβουν μέρος να αποκαταστήσουν την τάξη. Για παράδειγμα αν κάποιος λαός κατακτήσει μια πόλη-κράτος, οι συμμετέχοντες θα πρέπει εντός 30 γύρων να απελευθερώσουν αυτήν την πόλη-κράτος. Αν το επιτύχουν θα λάβουν μια γενναιόδωρη ανταμοιβή, αν αποτύχουν τότε ο παραβάτης θα λάβει μια αντίστοιχη ανταμοιβή. Οι επείγουσες καταστάσεις είναι άκρως καλοδεχούμενους ως προσθήκη. Από την μια, μπορείς μέσω αυτών και δίχως ιδιαίτερες διπλωματικές επιπτώσεις να ελέγξεις τον επεκτατισμό κάποιου γειτονικού λαού, ενώ αν προκαλέσεις την επείγουσα κατάσταση και είσαι προετοιμασμένος γι’ αυτήν, τότε μπορείς να αδράξεις την ευκαιρία για ένα παραπάνω προβάδισμα, που θα σου δώσει η νίκη αυτής της πρόκλησης

Ενισχυμένες συμμαχίες (Enhanced Alliances): Μπορεί η συμμαχία μεταξύ δυο λαών στο base game να έφερνε εύνοια προς τον παίκτη και την ασφάλεια ότι δεν θα δεχθείς επίθεση από τον συγκεκριμένο λαό, αλλά το δέλεαρ της μακροπρόθεσμης συνέχισης δεν ήταν τόσο ελκυστικό. Με την νέα ρύθμιση, όσο περισσότερο κρατά μια συμμαχία (έστω και με διακοπές) τόσο μεγαλύτερα τα οφέλη. Το RAF φέρνει πέντε είδη συμμαχίας (οικονομική, θρησκευτική, ερευνητική, πολεμική και πολιτισμική) τα οποία αυξάνονται ανάλογα με το επίπεδο της συμμαχίας. Δηλαδή αν έχεις π.χ. ερευνητική συμμαχία με έναν λαό, η κάθε εμπορική αποστολή μεταξύ σας θα επιφέρει και στους δύο πρόσθετούς πόντους προς την έρευνα ανάλογα με το επίπεδο της συμμαχίας. Οι ενισχυμένες συμμαχίες είναι επίσης μια ευπρόσδεκτη  προσθήκη, δίνοντας περισσότερο ενδιαφέρον στην ήδη δυνατή διπλωματία του base game. Το RAF έκανε μια γενικότερη βελτίωση στην διπλωματική πτυχή του παιχνιδιού.

Χρονικό (Timeline): Ένα νέο στη σειρά στοιχείο, που προσθέτει το RAF είναι το χρονικό. Αποτελεί έναν ξεχωριστό τομέα στο παιχνίδι καθαρά αισθητικού χαρακτήρα. Δεν επηρεάζει το παιχνίδι του παίκτη ή κάποια άλλη λειτουργία. Το χρονικό είναι εν ολίγοις ένα κολάζ εικονογραφήσεων με τις πιο αξιοσημείωτες στιγμές στην ιστορία της αυτοκρατορίας σου (π.χ. η ίδρυση μιας θρησκείας, η πρώτη φορά που θα κάνεις το κύκλο του κόσμου κτλ). Αν έπρεπε να του προσάψουμε κάποια περεταίρω χρησιμότητα, θα ήταν ότι βοηθάει ως περίληψη και υπενθύμιση των όσων έκανες και του που είσαι στο παιχνίδι, αν επιστρέψεις μετά από καιρό σ’ αυτό. Σαν προσθήκη σταδιακά χάνει τη γοητεία της, αλλά γενικά δεν είναι άσχημη, προσθέτει έναν συμπαθητικό ρομαντισμό στο παιχνίδι σου.

Το Rise And Fall δίνει ως επί το πλείστον όσα υπόσχεται. Χτίζει ωραία πάνω στο ήδη υπάρχον base game και επιλύει, όπως ειπώθηκε κάποιες από της αδυναμίες του. Καταφέρνει γενικά να κάνει κάτι, που έλειπε από τα προηγούμενα παιχνίδια και expansion. Καταφέρνει να μην σε κάνει να θεωρείς από νωρίς δεδομένη τη νίκη σου, ειδικά όσο ανεβαίνει η δυσκολία. Βέβαια όταν μιλάμε για τα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας (Immortal= 7/8, Deity= 8/8 ), όπου μέχρι να παράξεις έναν εργάτη οι αντίπαλοι έχουν χτίσει δυο πόλεις, πάνε για την τρίτη και εσύ τραβάς τα μαλλιά σου, δεν τίθεται θέμα περί δεδομένης νίκης, αλλά λέμε τώρα.  Επιστρέφοντας στο RAF θα έλεγα, ότι αποτελεί ένα γερό πρώτο  βήμα προς την ολοκλήρωση του Civ6 , αλλάζοντας το αρκετά και σε βασικούς τομείς του. Για κάποιον, που έχει λιώσει το base game και το έχει ψιλοβαρεθεί, το RAF φέρνει πάλι το ενδιαφέρον. Μου άρεσαν ιδιαίτερα οι προσθήκες των εποχών και της αφοσίωσης, τις οποίες εξέλαβα ως old school στοιχεία από παλαιότερες εκδόσσεις όπως το Civ4, όπου είχε αντίστοιχα golden age και culture flip.  Θαρρώ πως αξίζει με το παραπάνω τις ώρες, που θα του αφιερώσεις και συνεχίζει στους ήδη υψηλούς ρυθμούς του base game. Το προτείνω ανεπιφύλακτα.

Διαβάστε ακόμα:

gif-02

Advertisements

Τα Social Media του Geek Cultura

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: